Co je DTM?
Digitální technická mapa (DTM) je databázový soubor obsahující údaje o dopravní a technické infrastruktuře a vybraných přírodních, stavebních a technických objektech a zařízeních, které zobrazují a popisují jejich skutečný stav.
Digitální technická mapa (DTM) je databázový soubor obsahující údaje o dopravní a technické infrastruktuře a vybraných přírodních, stavebních a technických objektech a zařízeních, které zobrazují a popisují jejich skutečný stav.
DTM se skládá ze Základní prostorové situace (ZPS) a Dopravní a technické infrastruktury (DTI)
ZPS – obsahuje údaje vybraných stavebních a technických objektech a zařízeních a vybraných přírodních objektech na zemském povrchu, pod ním nebo nad ním, které charakterizují základní prostorové uspořádání území, např. prvky typu budova, chodník, plot, zeď apod.
DTI – Vybrané údaje o dopravní a technické infrastruktuře (inženýrské sítě), včetně ochranných pásem a záměrů, např. trasa vodovodní sítě, trasa kanalizační sítě, trasa VO apod.
Od DTM kraje se očekává ekonomičtější a rychlejší řešení při projektování staveb, je to součást digitalizace stavebního řízení, slibuje si efektivnější územní plánování a správu majetku a plní funkci vyjádření o existencích sítí při projekční nebo stavební činnosti.
Obcím stejně jako jiným vlastníkům dopravní a technické infrastruktury (DTI) vzniká od 1. 7. 2024 novelou zákona č. 47/2020 Sb. nová povinnost, vložit a udržovat data o jimi vlastněné infrastruktuře do nově vzniklé Digitální technické mapy kraje (DTM).
Při nezanesení sítě do DTM a jejím následném poškození v důsledku stavební činnosti hrozí, že náhrada škody půjde za jejím vlastníkem. Na rozdíl od současného stavu, kdy zodpovědnost nese „bagrista“.
Zanášení sítí do DTM slouží tedy především k jejich ochraně.
Do DTI spadá Dopravní infrastruktura (DI) a Technická infrastruktura (TI).
DI – v případě obcí se jedná pouze o hrany a osu místní komunikace.
TI – zde se jedná o veškeré inženýrské sítě ve vlastnictví obce včetně např. veřejného osvětlení, vodovodu, kanalizace ale i třeba bezdrátového veřejného rozhlasu.
Některé obce jistě nemají dostatečné dokumentace o své infastruktuře nebo dokonce žádnou. Vyhledání a zaměření sítí může být značně nákladné. V takovém případě doporučujeme se v první řadě věnovat podzemním inženýrským sítím, kde hrozí větší riziko poničení a nadzemním sítím s dopravní infrastrukturou se věnovat až následně.
Osoba plnící roli editora. Povinnost zanést aktuální stav DTI ve vlastnictví obce do informačního systému a průběžně zanášet veškeré změny a tím udržovat DTM aktuální. Každý vlastník (obec) se zároveň stává Editorem své DTI – dle zákona č. 47/2020 Sb. § 4b (7) může být role editora přenesena na jiné osoby.
Ne. Tyto domovní přípojky spadají do ZPS (dle vyhlášky č. 393/2020 Sb.), odpovědnost za ně tedy nese kraj.
Ano. Pokud nemáte dokumentaci, která odpovídá některé ze tříd přesnosti uvedených ve vyhlášce č. 393/2020 Sb., je možné data zapsat zjednodušeným způsobem. Nicméně tento zjednodušený zápis by měl být pouze dočasný.